Helligdage betyder fyldte lykkeposer

I forbindelse med påsken var der ekstra gang i Too Good To Go Erfaringer, som er en gruppe på Facebook, hvor appens brugere deler oplevelser med hinanden. Her gjorde en dedikeret salgsleder fra Kvickly i Sundby nemlig løbende gruppens medlemmer opmærksom på, at der var ekstra frugt- og grønt-lykkeposer til salg i appen. Grunden? Alle helligdagene i forbindelse med påsken.

For i supermarkeder er der tit rigtig meget frugt og grønt, der går til spilde i forbindelse med helligdage - og det er der flere årsager til. For det første kan det selvfølgelig være en udfordring at indkøbe den præcise mængde varer, hvilket gør, at der er overskud. Jonas fra Kvickly fortæller om den anden grund;

“I Kvickly arbejder vi med et internt kodesystem på varerne, der fortæller medarbejderne, hvornår varerne ikke må sælges mere. Disse koder tager selvfølgelig ikke højde for helligdage, så med hver eneste dag vi holder lukket, er der en hel dags varer, der bliver forringede. Så derfor kan der være mange ekstra varer i lykkeposerne op til og efter helligdage.”

Og sådan er det med alle helligdage. Så det er en god idé at holde øje med din lokale frugt og grønt-afdeling i appen op til Bededagsferie, Kristi Himmelfart, juleferien osv. Det kan være, at der bliver sat lidt ekstra lykkeposer til salg i appen.

“Det giver arbejdsglæde”

For Jonas er der ikke så meget tvivl om, hvorfor han bruger lidt ekstra energi på at pakke flere lykkeposer til Too Good To Gos brugere;

“Jamen grøntafdelingen skal jo gennemgås for varer, vi ikke kan sælge længere, og det føles da hundrede gange bedre at putte dem i en Too Good To Go-pose frem for at smide dem i skraldespanden. Det giver arbejdsglæde, at jeg ved, at folk får noget godt ud af varerne.”

Æstetikken betyder også noget for salgslederne i Kvickly Sundby:

“Alternativet er en grøntafdeling fyldt med gule klistermærker, der viser, at varerne er nedsatte pga. at de snart går på dato. Det ser altså ikke pænt ud.”

Jonas’ store arbejde for at redde alt den gode frugt og grønt er helt i særklasse og det er der ingen tvivl om, hvis man læser kommentarsporet på hans facebook-opslag. Medlemmerne i gruppen roser ham til skyerne for hans engagement. Og i butikken har Jonas også kun mødt tilfredse madspildsreddere;

“Kunderne er glade! Jeg har kun fået positiv respons af kunderne, når de afhenter poserne. Det gør det jo bare endnu federe at gøre dét ekstra.”

Det er sammen, at vi gør en forskel i kampen mod madspild, og dedikerede folk som Jonas er et bevis på, at vi er på rette vej.

Lea Mosegaard
Marketing Specialist