Denmarkchevron-down_icon
  • Austria
  • Belgium
    • Flemish
    • French
  • Canada
    • English
    • French
  • Denmark
  • France
  • Germany
  • Ireland
  • Italy
  • Norway
  • Poland
  • Portugal
  • Spain
  • Sweden
  • Switzerland
    • German
    • French
    • Italian
  • The Netherlands
  • United Kingdom
  • United States

Hvorfor får jeg ikke noget kage?

“Åh hvor må der gerne være kage i!” Du kender muligvis tanken, når du har reddet en lykkepose fra den lokale bager. Men tit og ofte finder man ikke den flotte jordbærkage eller de fine napoleonshatte i posen, men må “nøjes” med brød. “Hvordan kan det passe?”, tænker du, “Bageren kan jo ikke sælge deres kager dagen efter.”

Men er det nu også helt rigtigt? Vi har talt med Erik fra Eriks bageri på Amagerbrogade, som hjælper med at kaste lys over det mystiske kage-spørgsmål:

“For at bruge den rette terminologi, så handler det jo om hvad der er “too good to go”. Det vil sige, at hvis kagerne kan holde sig til dagen efter, så kommer de ikke med i lykkeposen. Mange af kagerne gemmes til f.eks. romkugler.”

Erik fortsætter: “Om der er wienerbrød eller tørkager i posen afhænger af hvor stor en produktion af f.eks. romkugler, der er behov for. Hvis jeg kan se, at der er rigeligt til romkugledej, jamen så får ekspedienterne besked på, at de bare skal komme wienerbrød og tørkager i lykkeposerne. Det er en vurderingssag hele vejen igennem - hvor meget skal produceres og hvor meget kan og skal reddes?”

Så når man synes, at det er piv-ærgerligt, at man ikke er garanteret et stykke kage til aftenskaffen, så er der altså en god grund til det; nogle kager kan godt genbruges eller sælges dagens efter, hvilket gør det nemmere at justere kageproduktionen, så der i sidste ende ikke kommer så meget spild. Yay!

Vi mindsker madspild - vi sælger ikke billige kager

Too Good To Go er opstået ud fra et ønske om at mindske det absurd store madspild, som på globalt plan årligt når op på 1,3 milliarder tons. Derfor har Too Good To Go sat sig i selen for at redde så meget mad som muligt. For varer, som kan reddes, skal selvfølgelig reddes. Men hvis varerne ikke behøver at blive reddet, fordi forretningen kan sælge eller genbruge dem den efterfølgende dag, så er der ikke et behov for, at det skal reddes. Og lige netop derfor kommer de ikke med i lykkeposen. Lykkeposen er nemlig opfundet på baggrund af, at madspildet skal reduceres - ikke for at få kager til billige priser. Selvom man selvfølgelig har lov til at være heldig en gang imellem. Og man har jo altid lov til at håbe.

Men til at begynde med, skal man huske at glæde sig over, at lykkeposerne med udelukkende brød i dén grad er med til at reducere madspildet. Og bagefter kan man så glæde sig over spændingen ved at indholdet i lykkeposerne varierer fra dag til dag - og at man derfor aldrig kan vide, hvad poserne byder på og derfor kan være heldig at smage helt nye og interessante varer. Det er da en totalt win-win pose. Selv uden kage.

Og er du stadig på udkig efter de rigtig gode kagefund i din lykkepose, så har Erik fra Eriks Bageri et lille insider-tip:

“Den bedste mulighed for at få kager er op til lange ferie eller helligdage, hvor vi holder lukket flere dage i træk. Vi havde 20-25 lykkeposer dagen før vores sommerferie, som der var en masse kager i. Men det er jo et særtilfælde - ikke noget man kan forvente hver dag.”

Har du en uheldig oplevelse hos en af vores partnere, så vil vi meget gerne høre fra dig og gøre alt der står i vores magt for at finde en løsning. Det er ikke engang nødvendigt at tage fat i butikken, hvor du har reddet dit måltid, men simpelthen kontakte Too Good To Go gennem supportcenteret i appen. 

Har du appetit på mere?