Denmarkchevron-down_icon
  • Austria
  • Belgium
    • Flemish
    • French
  • Canada
    • English
    • French
  • Denmark
  • France
  • Germany
  • Ireland
  • Italy
  • Norway
  • Poland
  • Portugal
  • Spain
  • Sweden
  • Switzerland
    • German
    • French
    • Italian
  • The Netherlands
  • United Kingdom
  • United States

Med kærlighed til maden og planeten

Too Good To Go er historien om en god ide, der blev en kæmpe succes – nærmest natten over. Det er en historie, som startede – og er fortsat – med en stor kærlighed til mad og ressourcer og et ønske om, at det ikke skal gå til spilde.

Buffetrestauranter, bagerier, running sushi-steder mv. skal alle holde deres udvalg frisk og varieret i løbet af hele deres åbningstid. Selv en time før lukketid. Hvis ikke, vender potentielle kunder måske om og går videre til det næste sted. Så de laver løbende frisk og lækker mad. Men hvad sker der så, når vi nærmer os lukketid, og der lige er lavet en ny omgang sushi-ruller, men restauranten er blevet tom?

Det. Ryger. Ud.

Og det er ikke kun sushi-rullerne. Eller de nybagte brød. Eller den lækre nudelret. Det er så meget mere end det, viser det sig. 1,3 milliarder tons mad for at være helt præcis. Så meget mad spildes der hvert år. Verden over.

Det var sådan, at ideen til Too Good To Go startede. Ved at være vidne til fad efter fad med lækre retter, der røg direkte i skraldespanden. Og efterfølgende opdage præcist hvor meget mad og hvor mange ressourcer vi spilder.

De fem unge iværksættere, som var sammen om at starte virksomheden, besluttede sig hurtigt for at finde en løsning på problemet, og i løbet af ganske få måneder kunne Too Good To Go redde sit første måltid overskudsmad. I dag har Too Good To Go 100 medarbejdere på verdensplan, appen fås ind til videre i 6 lande, over 2,5 millioner måltider er reddet, og flere end 3 millioner mennesker har downloaded appen. Og disse tal stiger hver dag.

Stærke værdier og et godt formål

Too Good To Go støttes af en håndfuld hovedinvestorer, som tror på ideen og ser det potentiale, som virksomheden og projektet har.

En af hovedinvestorerne er Preben Damgaard, som solgte sit succesfulde regnskabsprogram, Navision, til Microsoft for 1,3 milliarder dollars i 2002. Han siger om sin involvering i Too Good To Go: ”De stærke værdier og den gode ide er en af de væsentligste grunde for, at jeg investerede i virksomheden. Det er det, jeg kigger efter – den originale ide og det optimale team. Det skal være der fra starten, for det er ikke så ligetil at justere.”

Birgit Aaby, som ejer et succesfuldt rengøringsfirma med flere end 200 ansatte, er en anden af investorerne. Hun forklarer, hvorfor hun investerede: ”De gør noget godt for verden, og jeg kan godt lide, at det ikke alt sammen handler om penge. Det handler om at gøre noget godt for andre. Før jeg investerede, tænkte jeg ikke rigtigt over madspild hjemme hos mig selv, men nu er jeg meget bevidst om det. Så jeg håber meget, at det bliver selvforstærkende hos forbrugerne, og at vi kan være med til at gøre verden til et bedre sted.

Den tredje hovedinvestor er hoppet ombord på fuld tid og er nu CEO, direktør, i Too Good To Go. Mette Lykke stiftede Endomondo, træningsappen, i 2007 og er godt i gang med at takle sin næste startup-succes: ”Too Good To Go har en meget relevant dagsorden og et godt formål. Stifterne er kommet rigtig langt på de første 18 måneder. Jeg er super glad for at være en del af det her.” Du kan lære Mette bedre at kende her.

At skabe en verden uden madspild

Med de mange miljømæssige problemer, som madspild er skyld i, og de millioner af mennesker verden over som sulter, så er dette et verdensomspændende problem, som skal takles. Og vi har tænkt os at gøre, hvad vi kan. Missionen er tydelig. Med 1,3 milliarder tons, som smides ud hvert år, vil vi skabe en verden uden madspild, hvor mad spises og ikke spildes.

Alt andet giver bare ikke mening.

Har du appetit på mere?