Denmarkchevron-down_icon
  • Austria
  • Belgium
    • Flemish
    • French
  • Canada
    • English
    • French
  • Denmark
  • France
  • Germany
  • Ireland
  • Italy
  • Norway
  • Poland
  • Portugal
  • Spain
  • Sweden
  • Switzerland
    • German
    • French
    • Italian
  • The Netherlands
  • United Kingdom
  • United States

Reinh van Hauen – at gøre en gammeldags forretning moderne

Bagerkæden, Reinh van Hauen, har eksisteret siden slutningen af 1900-tallet. De var den første bagerkæde, der kom med i Too Good To Go – faktisk var de med helt fra starten i januar 2016.

”Det var Adam, en af stifterne, som kom forbi og fortalte om det. Det var bare en god idé – det kunne jeg se med det samme. Så derfor kom vi med,” fortæller Karen Røigaard, detailchef hos Reinh van Hauen.

Det tog ingen tid at overbevise Karen om fordelene ved at være en del af Too Good To Go, så i løbet af 4 uger var deres 4 forretninger, som ligger fordelt i København, med i appen.


Kvalitet og menneskelighed 

Reinh van Hauen er en familieejet virksomhed, der har eksisteret i over 100 år. Det kan gøre fornyelse lidt af et sejt træk, forklarer Karen: ”Det kan være lidt tungt at få nye tiltag ind i sådan en virksomhed. Kvalitet og menneskelighed over for kunderne er grundstenene i Reinh van Hauen, og dem skal vi holde fast i. Samtidig er det nødvendigt, at vi bliver mere moderne, så vi kan tiltrække en ny og yngre målgruppe, end vi har haft tidligere.”

Det har hjulpet på deres image at blive en del af Too Good To Go, og hos Reinh van Hauen er man også begyndt at se en mere blandet målgruppe i forretningerne. 

”Det var en god mulighed for os at blive mere moderne og samtidig nå en ny målgruppe, som måske ikke har råd til at handle hos os lige nu, men det får de måske om et par år. Især i starten, efter vi var kommet med, fik vi rigtig god feedback fra vores kunder – både nye og ”gamle”, så vores grønne image blev styrket.” 

Det er ikke kun kunderne, der har fået øjnene op for bagerkæden. Karen fortæller: ”De unge ansatte i forretningerne synes også, det er godt, at vi er med i Too Good To Go. Vi er blevet en mere trendy arbejdsplads, og de ansatte synes det er fedt at arbejde et sted, hvor man tager ansvar i stedet for bare at smide ud.”


Hjælper miljøet og gør en indsats

Det havde længe været på dagsordenen at finde på måder at spilde mindre. Hos en bager er produktionen miljøtung, da der bruges meget strøm og vand. Desuden er der en masse pap og papir, som smides ud. Det eneste, der kunne gøres noget ved, var madspildet.

”Vi har i forvejen madspildsbekæmpelse inkorporeret i vores egen drift. Vores rugbrød bruges til rugbrødschips, og wienerbrød og lignende bruges til træstammer og romkugler. Men vi kan ikke undgå spild. Vi bliver nødt til at overproducere, for ellers sælger vi ikke noget. Ligger der 5 boller tilbage, sælger vi 0. Ligger der i stedet 10 boller, så sælger vi 5. Så kan det alt andet lige bedre betale sig for os at producere ekstra.”

Med Too Good To Go har Reinh van Hauen nu en mulighed for at komme af med deres overskydende bagværk. 

”Vi bliver ikke rige af det, men vi kan eksperimentere lidt mere med vores indkøb, for nu kan vi komme af med det. Så vi er ikke så forsigtige længere. Før vi kom med, fik vi også mange kommentarer både fra kunder og fra ansatte, som ikke forstod hvorfor vi smed så meget ud. Nu hjælper vi miljøet, og vi gør en indsats. Det er super motiverende, især for de ansatte,” siger Karen.


Reinh van Hauen har været med i Too Good To Go siden 22. februar 2016 og har siden da solgt over 50.000 portioner overskudsbagværk.

Har du appetit på mere?