Bedre datomærkning
Mindre madspild

Problemet

af alle danskere tror, at “bedst før” og “sidste anvendelsesdato” har samme betydning, men datomærkningerne har to vidt forskellige betydninger.

Konsekvensen er, at kæmpe mængder spiselige fødevarer ender i skraldespanden - helt unødvendigt.

Betyder, at du kan blive alvorligt syg af at spise varen, hvis datoen er overskredet.


Er til gengæld kun en vejledende datomærkning, og hvis varen dufter og smager fint, kan den sagtens spises.

Løsningen

Ofte-god-efter testen

Brug dine sanser og mindsk madspild nemt og hurtigt.

Se

på maden og vurdér om den ser ud, som den skal

Duft

til varen og vurdér om varen dufter, som den skal

Smag

en smule af varen og vurdér om den smager, som den skal

Spis bare løs

Har varen klaret testen, kan du roligt indtage den. Varen har været bedst før, men er også god efter.

Sammen gør vi en forskel

Carlsberg

”Carlsberg arbejder på højtryk på at blive CO2 neutrale på vores bryggerier og reducere CO2 i vores værdikæde. Madspild udgør 8% af verdens CO2 udledning, og Too Good To Gos initiativ sender et klart signal om, at madspild ofte kan forhindres uden at gå på kompromis med kvalitet. Vores brygmestre har i årevis eksperimenteret med at lagre specialøl i kældrene under Carlsberg, og nogle af øllene er virkelig ofte gode efter lagring.”
- Søren Brinck, Direktør

Involvering: Vi vil løbende ændre teksten på vores øletiketter, når etiketterne udskiftes (så vi undgår spild) og når vi kan garantere kvaliteten af øllerne.

Urtekram

”Mange af vores gode økologiske produkter kan sagtens spises efter bedst før datoen f.eks. vores tørrede bælgfrugter, som samtidig er ideelle når man vil reducere sit kødforbrug og erstatte med vegetabilsk protein. Med den nye mærkning håber vi at være med til at minimere madspild – også i køkkenskabene."
- Peter Overgaard, Adm. direktør

Involvering: Bønner og linser.

Arla

”Det er vigtigt for Arla at bidrage til reduceringen af madspild, og vi er glade for at styrke samarbejdet om denne vigtige sag med en kreds af aktører. Vi har et mål om at reducere spild af mad og har iværksat aktiviteter gennem hele værdikæden for at leve op til dette. Derfor er dette initiativ om datomærkningen, som vi også har gennemført i Sverige, et naturligt næste skridt for os.”
- Jakob B. Knudsen, Landedirektør

Involvering: Arla 24 mælk.

Unilever

"Hos Unilever arbejder vi målrettet med bæredygtighed og reduktion af madspild. Og vi vil i 2019/2020 gradvist implementere teksten ofte god efter som en vejledning til forbrugerne på udvalgte fødevare-emballager. Det er vigtigt for os at bekæmpe madspild og sikre, at vores mad bliver spist og ikke spildt. En stor del af vores Knorr fødevarer har en lang holdbarhed, da de er tørre og derfor konserveres naturligt."
- Bjarne Steen Jensen, Adm. Direktør

Involvering: Vi arbejder målrettet med madspildsinitiativer på vores fødevaremærker, Knorr og Hellmann’s.

Toms Group

"Vi hører ofte, at vores produkter aldrig når at blive for gamle, før de er spist. Det er en dejlig ros. Vi tror dog på, at vi alle må samarbejde om at skabe et ansvarligt og bæredygtigt forbrug. Ofte god efter er et rigtig godt eksempel på, hvordan vi som producenter kan hjælpe til dette, ved at gøre det lettere for forbrugerne at undgå spild. Vi støtter derfor det her gode initiativ og ønsker, at det vil være med til at fortsætte den positive udvikling for mindre madspild."
- Lea S. Holm, CSR & Communications Manager

Involvering: Chokoladeplader, Guld Karameller og Pariserlinser. Emballagen vil blive udskiftet løbende i takt med at vi indkøber ny emballage.

Coop

"I Coop arbejder vi hver dag på at reducere madspild. Vi vil også gerne hjælpe vores kunder med at smide mindre mad ud derhjemme. Derfor afprøver vi sammen med vores tætte leverandør, Thise, den supplerende tekst ofte god efter til dato-mærkningen bedst før. Vi håber, det kan få mindre mælk til at ende i håndvasken. Du kan finde den nye tilføjelse på mælk fra Thise mejeri, herunder Änglamark, Irmas øko-mælk og 365 Økologi, fra sommeren 2019. Vi vil efterfølgende vurdere, om den skal indføres på flere af Coops varer."
- Signe D. Frese, CSR-direktør

Involvering: Irmas økologisk sødmælk, letmælk, minimælk & skummetmælk. Änglamark skummetmælk, minimælk & letmælk. Fakta 365 Økologi skummetmælk, minimælk, letmælk & sødmælk.

Løgismose Meyers

"I vores fælles vision for at skabe en gennemskuelig og ansvarlig madkultur i Danmark, arbejder Løgismose Meyers aktivt for at minimere madspild og samtidig løfte ambitionerne på både velsmagens og klodens vegne. Derfor bakker vi op om det nye initiativ fra Too Good To Go ved i første omgang at supplere den nuværende datomærkning på vores syrnede mælkeprodukter fra Løgismose med den nye mærkning ofte god efter; en ændring vi er klar med fra ultimo marts."
- Jesper Uggerhøj, CEO

Involvering: Syrnede mælkeprodukter.

Thise

"I Thise kan vi godt græde over spildt mælk! Vi hilser derfor den nye mærkning ofte god efter velkommen. Vi ved, at mange mennesker er i tvivl om, hvornår mælken ikke er god nok længere. Vi skal blive bedre til at bruge sanserne, og også til at udnytte mælken i fx bagværk, når den ikke længere er frisk nok til havregryn. Sammen med Coop sætter vi fokus på madspild fra sommeren 2019, hvor den nye mærkning kommer på mælkekartonerne."
- Poul Pedersen, Adm. Direktør

Involvering: Thise jersey skummetmælk, minimælk, letmælk & sødmælk.

Orkla Foods Danmark

Madspild har store klima- og miljømæssige konsekvenser. Derfor har vi i Orkla fokus på, hvordan vi som fødevareproducent kan bidrage til at minimere spild i hele vores forsyningskæde – fra jord til bord. Målet er, at vi inden 2025 har halveret den mængde affald, der kommer fra vores produktion. Med den nye datomærkning ofte god efter vil vi også kunne bidrage til at reducere spild af de varer, der står hjemme hos forbrugerne. Vi håber, at initiativet vil resultere i, at både fødevareproducenter og forbrugere i fællesskab kan reducere madspild endnu mere de kommende år frem.” - Carsten Hänel, CEO, Orkla Foods og Kim Munk, CEO, Orkla Confectionary & Snacks

Involvering: Middagsretter, syltet grønt, grødris, KiMs Chips og Snacks

Mikkeller

"I Mikkeller er målet, at alle vores restauranter og barer skal være CO2 neutrale ved udgangen af 2019. Det giver derfor rigtig god mening for os at få denne ideologi og tankegang spredt til vores produkter, og da øl generelt ikke kan blive dårligt, men skal have en datomærkning, giver Bedst før, ofte god efter, rigtig god mening for os. Det er hovedløst at smide produkter, der intet fejler, ud på grund af datomærkningen, så vi er lykkelige for at kunne være være en del af dette fantastiske initiativ".
- Mikkel Borg Bjergsø, Adm. Direktør

Involvering: Øl.

Letz Sushi

"Vi lever i en verden, hvor miljøet bliver mere og mere presset, og hvor for mange fødevarer direkte eller indirekte er med til at øge dette pres. Derfor er vi i LETZ SUSHI stolte af at støtte op om ofte god efter, der hjælper med at gøre opmærksom på, at vi skal mindske madspild. Initiativet ligger i forlængelse af vores samarbejde med Too Good To Go og vores øvrige initiativer i forhold til bæredygtighed - f.eks. at være den første kæde i Europa, der er fuldt bæredygtighedscertificeret på vores fisk og skaldyr. Det synes vi, giver en bedre smag i munden.”
- Anders Barsøe, Direktør

Involvering: Dips og dressinger, soya, ingefær, marinader, og tørvarer (ris, nori-tang, wasabi pulver og nødder).

Emmerys

”Mad, der ikke fejler noget, skal ikke ende i skraldespanden. Som virksomhed ønsker vi at tage et socialt ansvar i en mere bæredygtig retning, og vi tror på, at en tilføjelse af ofte god efter på varer mærket med bedst før, vil være med til at reducere madspild. Derfor er vi glade for at være en del af kampagnen.”
- Shahriar Bakhspour, Adm. Direktør

Involvering: Skyr, rugbrødschips, rugbrødscrumble, granola, honningristet musli, burgerboller.

Tenax Sild

”Som virksomhed ønsker vi at tage et ansvar over for kampen mod madspild. Derfor støtte vi op omkring det nye initiativ fra Too Good To Go om at tilføje ofte god efter til datomærkningen bedst før. Vi vil løbende ændre datomærkningen på bl.a. vores sildesortiment for at sætte ekstra fokus på madspild og være med til at passe på klimaet.”
- Bettina Rørbæk, Produktchef

Involvering: Sildesortiment.

KageButikken

”I KageButikken har vi i mange år sagt til vores kunder: ”Se på det, lugt til det, smag på det” hvis de har spurgt, om de kan bruge en vare efter udløbsdato. Derfor var det helt naturligt for os at bakke op om Too Good To Gos ofte god efter kampagne.”
- Monika Funder, Direktør

Involvering: Farvestoffer, fromager, sukkerpynt, chokolade og specielle tørvarer.

Carl B. Feldthusen

”Hos Carl B. Feldthusen har vi meget fokus på minimering af madspild og er derfor rigtig glade for samarbejdet med Too Good To Go. Vi bakker 100% op om mærkningen ofte god efter, og vi vil løbende få tilføjet dette på alle vores labels. Vi vil samtidig informere vores producenter om betydningen og vigtigheden af tilføjelsen og opfordredem til også at få det ændret på alle deres internationale labels – for jo flere aktører, jo større succes. Vi anser det som en lille ændring – men med stor betydning for kampen mod madspild.”
- Michael Sander Pedersen, Indkøbschef

Involvering: Oliven, olivenolier, anti-pasti, eddiker, balsamico, frugtkonserves, tomatpasta, pizzasauce, hvidløg, artiskokker.

TeeDawn

Ofte god efter er et Columbus-æg der løser problemet med fejlfri fødevarer der kasseres på grund af dato-tyranni. Indtil nu har producenter været henvist til at anføre Bedst før eller mindst holdbar til. Derfor har restauratører, supermarkeder og forbrugere fået den opfattelse at varer bliver dårlige fra den ene dag til den anden. Det er jo fuldstændig ulogisk når man tænker over det. Ord skaber verden og jeg er overbevist om at Ofte god efter kan starte en refleksion og en dialog om holdbarhed.”
- Henrik Wiese, CEO

Involvering: Alle vores produkter skal inkluderes i projektet og vi har netop designet og trykt helt nye etiketter hvor Ofte god efter er påført. I løbet af 2019 vil størstedelen af vores produkter være påført det nye begreb.

De bakker op

Del på: Spred budskabet på de sociale medier: Del på Facebook Del på Twitter Del på Linkedin