Madspildsappen Too Good To Go får yderligere 45 mio. kr. i investering

2019-02-07 00:00:00

København, 7. februar 2019 - Madspildsappen Too Good To Go meddeler at have fået yderligere 45 mio. kr. i finansiering. En finansiering der vil fremskynde missionen om at eliminere madspild globalt og hæver virksomhedens samlede investeringssum til 120 mio. kr. Den nye investering vil forstærke den planlagte vækst, der består af udvidelse i fire nye lande i år. Alt sammen for at nå målet på 100 mio. reddede måltider inden udgangen af 2020.

Den gratis app forbinder brugere med restauranter og forretninger, der har overskydende mad ved lukketid. Siden lanceringen i København i 2016 er Too Good To Go vokset til at have 7,5 mio. brugere på tværs af 9 lande i Europa og samarbejder med over 15.000 fødevarevirksomheder, herunder Carrefour, Accor Hotels, Coop, Mandarin Oriental og Scandic. Alene i Danmark forbinder Too Good To Go 1,3 mio. brugere med over 1.800 forretninger.

I denne uge når Too Good To Go en milepæl på 10 mio. måltider, som appens brugere har reddet fra at blive smidt ud. I Danmark har Too Good To Go reddet 3 mio. måltider siden 2016. 10 mio. måltider betyder, at appen har reddet 10.000 tons mad svarende til 20.000 tons CO2-emissioner fra spildt fødevareproduktion, som er en signifikant årsag til klimaforandringer.

Eftersom en tredjedel af al mad i dag spildes, er det adm. direktør Mette Lykkes ambition at skabe en global bevægelse, som kan takle dette problem. Inden hun sluttede sig til bekæmpelsen af madspild, medstiftede Mette Lykke den sociale fitnessapp Endomondo, som blev solgt til Under Armor for $85 mio. i 2015.

Mette Lykke, administrerende direktør for Too Good To Go, udtaler; "Too Good To Go har en enestående mulighed for at takle et meget alvorligt miljøproblem med en smart forretningsmodel. På tværs af værdikæden og på tværs af grænserne er spørgsmålet om madspild komplekst og svært at løse. Ved at skabe et nyt marked for overskydende mad sikrer vi, at flere fødevarer bliver spist, hvilket både gør virksomheder og forbrugere til vindere i processen.

Virkeligheden er, at det desværre er standard praksis i mange fødevareforretninger at smide fuldstændig spiselig mad ud. Vi giver bagerier, supermarkeder og restauranter muligheden for at afsætte maden til forbrugerne til en reduceret pris. Det er en gevinst for detailhandlere, fordi de reducerer madspild, erhverver nye kunder og øger indtjeningen. Og det er en gevinst for forbrugere, der får god mad til en reduceret pris og så er det naturligvis en gevinst for miljøet, som er vores vigtigste motivation."

Den seneste finansiering er foretaget af virksomhedens eksisterende investorer og bestyrelsesmedlemmer. Herunder Preben Damgaard, medstifter af Navision (som blev solgt til Microsoft i 2002), Mike Lee, grundlægger og tidligere direktør for MyFitnessPal, og Jesper Lindhardt, tidligere COO hos Trustpilot.

Om Too Good To Go

Too Good To Go bekæmper madspild ved hjælp af en app, der forbinder brugerne med forretninger, der har overskydende mad.

Vores mission er at give alle mulighed for at tage del i kampen mod madspild. App'en er en nem måde for folk at gøre en forskel hver dag. Men vi er også involveret i uddannelse og med virksomheder, så madspild kan takles i større omfang. Too Good To Go er i ni lande og har reddet over 10 mio. måltider globalt.