Thise Mejeri tager “ofte god efter”-datomærkningen et skridt videre

5 måneder siden

På initiativ fra Too Good To Go udvider en række producenter nu “bedst før”-datomærkningen med ordlyden “ofte god efter”. Hos Thise Mejeri nøjes de dog ikke med de tre magiske ord, men har dedikeret en hel karton til kampen mod madspild.

I februar i år tog Too Good To Go - i samarbejde med en række fødevareproducenter - initiativ til at udvide “bedst før”-datomærkningen med ordlyden “ofte god efter” for at mindske madspild. Læs pressemeddelelsen her.

Nu bliver initiativet eksekveret på stribe. Arla indførte den nye datomærkning for et par uger siden, og nu følger Thise Mejeri trop og supplerer med guides på samtlige mælkekartoner, som skal gøre forbrugerne klogere på, hvordan de kan se, dufte og smage sig frem til, om mælken er ok at drikke.

I følge Poul Pedersen, adm. direktør for Thise, har det været vigtigt for Thise Mejeri at sende et tydeligt signal om, at de tager kampen mod madspild seriøst:

“Vi har gennem årene iværksat en række initiativer for at mindske vores eget spild. “Ofte god efter”-initiativet er et naturligt næste skridt, så vi hjælper med at mindske madspildet ude i køkkenerne. Derfor har vi været hurtige til at tage den nye datomærkning i brug, og derfor har vi brygget videre på initiativet med en guide til, hvordan den enkelte kan bidrage ved at mindske mælkespild.”

Fra uge 27 vil både guiden og “Bedst før - ofte god efter”-datomærkningen være at finde på alle Thises letmælks- og sødmælkskartoner og fra uge 28 også på skummet- og minimælk. Thise-mælken forhandles i Coops butikker, hvor også Änglamarks, Irmas og Fakta 365-mælkekartoner får tilføjet “ofte god efter”-datomærkningen.

85% af forbrugerne er positive

Men er det overhovedet nødvendigt med en ny datomærkning? Ja, i høj grad, viser en forbrugerundersøgelse foretaget af Attest - baseret på svar fra 1.200 danske respondenter. I følge undersøgelsen har 60% af de adspurgte hørt om “ofte god efter”, 85% er positive over for initiativet, og 69% tilkendegiver, at initiativet vil få dem til at smide mindre mad ud.

Resultaterne bekræfter Too Good To Go’s adm. direktør, Mette Lykke, i, at en ny datomærkning er tiltrængt:

“Madspild er top of mind hos både forbrugerne og forhandlerne, men mange er forvirrede. “Ofte god efter” er et lille, men vigtigt skridt mod større forståelse for, at produkter ikke behøver blive kasseret, når “bedst før”-datoen passeres. Men skal det for alvor batte, skal ændringen være obligatorisk, og det kræver en lovændring på EU-niveau”.

Flere andre forhandlere er på trapperne med lanceringen af “ofte god efter”. De næste bliver Tenax Sild, og herefter følger bl.a. Carlsberg, TeeDawn og mange flere.

For yderligere information

Tanja Møller Andersen, PR-ansvarlig for Too Good To Go, tlf. 81 77 37 18, [email protected]

Poul Pedersen, adm. direktør for Thise Mejeri, tlf. 97 57 80 01, [email protected]

Læs mere om “Ofte god efter”

Læs mere om Too Good To Go

Læs mere om Thise Mejeri