Too Good To Go bliver en del af den globale B Corp-bevægelse

5 dage siden

Too Good To Go er blevet B Corp-certificeret og slutter sig dermed til den voksende gruppe af virksomheder, som har papir på, at de balancerer formål og profit.

“B Corp-certificerede virksomheder forpligter sig juridisk til at være godt selskab ved at bruge kerneforretningen som løftestang til at skabe positiv samfundsforandring til fordel for både verden og bundlinjen. De lader sig måle og vurdere på den impact, deres daglige praksis har på medarbejdere, kunder, leverandører, miljøet og samfundet generelt”.

Sådan lyder B Lab Europes definition på de B Corp-certificerede virksomheder, som Too Good To Go nu er en del af. Det er B Lab Europe, som har udstedt Too Good To Go’s B Corp-certificering.

B Corp er en forkortelse for “Benefit Corporation” og er altså med andre ord en virksomhedstype, som har fokus på at balancere aktionærernes udbytte med miljømæssige og fællesskabsorienterede mål.

Mette Lykke, der er CEO for Too Good To Go, er glad for, at Too Good To Go nu er blevet blåstemplet som en virksomhed, der ikke bare arbejder for at blive bedst i verden, men også bedst for verden.

“B Corp-certificeringen er et vigtigt kvalitetsstempel, som slår fast, at Too Good To Go først og fremmest er sat i verden for at bidrage med noget godt. Vi bekæmper madspild. Og vi poster en væsentlig del af vores omsætning i at oplyse om, hvordan man bekæmper madspild i bredere forstand. Vi har et klart formål, men for at vi kan indfri det, må vi tjene penge,” siger Mette Lykke.

Nille Skalts, der er direktør for B Corp Denmark, er stolt af at kunne inkludere Too Good To Go i B Corp-fællesskabet.

“B Corp-bevægelsen handler om lederskab. Den er drevet af modige erhvervsledere, der bruger kerneforretningen til at flytte samfundsudfordringer. De bevæger sig væk fra primært at søge afkast for aktionærer og vægter værdiskabelse for mennesker, miljø og lokalsamfund på linje med profit. De mest ambitiøse lader sig certificere og aflægger et vedtægtsfunderet løfte til verden om at være godt selskab og bygger forpligtelsen til alle interessenter ind i virksomhedens juridiske DNA. I dag har Too Good To Go opnået B Corp certificering, og vi er stolte af at byde så markant en virksomhed velkommen,” siger Nille Skalts, grundlægger af den danske B Corp-bevægelse.

Too Good To Go er i dag til stede i 14 europæiske lande, der alle er blevet gransket nøje i den proces, der nu har ført til en B Corp-akkreditering. Derudover har Too Good To Go netop meldt ud, at virksomheden indtager det amerikanske marked, hvor B Corp-bevægelsen har sit udspring, og hvor markante brands som Ben & Jerry’s og Patagonia er B Corp-bannerførere.

Der er i øjeblikket 2.600+ B Corp-certificerede virksomheder over hele verden - heraf 500+ B Corp-virksomheder i Europa.

I Danmark er 20 virksomheder indtil videre blevet B Corp-certificerede - heriblandt Too Good To Go-partner Letz Sushi.

For yderligere information

Tanja Møller Andersen, PR-ansvarlig for Too Good To Go, tlf. 81 77 37 18, [email protected]

Om Too Good To Go

Madspildsappen Too Good To Go blev lanceret i 2016, og de nu over 18 mio. brugere har siden da reddet mere end 28 mio. måltider, hvilket svarer til over 72.000 ton sparet CO2. Appen har dermed gjort en væsentlig forskel i kampen mod madspild i de 13 lande, hvor appen er aktiv: Danmark, Norge, Tyskland, England, Frankrig, Belgien, Holland, Schweiz, Spanien, Italien, Polen, Østrig og Portugal. Derudover er appen på vej til at blive lanceret i Sverige, og der er netop skudt aktiviteter gang i USA med henblik på lancering i New York og Boston.

I Danmark er appen suppleret med en webshop, Too Good To Go Markedsplads, hvor man købe overskudsvarer, der kommer direkte fra producenterne.

Endelig har Too Good To Go iværksat flere oplysningstiltag for at fremme viden om madspild. Virksomheden har bl.a. lanceret en uddannelsesportal om madspild og åbnet ’Too Good To Go Huset’ på Frederiksberg, hvor der løbende vil blive afholdt oplæg og events om madspild.

Læs mere om Too Good To Go her

Om B Lab Europe

B Lab Europe er en almennyttig organisation, som blev oprettet i 2014 for at servicere et stigende antal europæiske virksomheder, som bidrager positivt til samfundsudviklingen via forretningsdrift. B Lab måler og verificerer virksomheders miljømæssige og sociale præstationer ved hjælp af værktøjet B Impact Assessment og sikrer, at at de høje standarder, der kræves af alle europæiske B Corps, bliver overholdt. Sammen med B Lab-hold fra hele verden danner de et globalt netværk af socialt og miljømæssigt ansvarlige virksomheder og fremmer positive, handlingsorienterede forandringer mod en ny tilgang til det at drive virksomhed.

Læs mere om B Lab Europe her