Denmarkchevron-down_icon
  • Austria
  • Belgium
    • Flemish
    • French
  • Canada
    • English
    • French
  • Denmark
  • France
  • Germany
  • Ireland
  • Italy
  • Norway
  • Poland
  • Portugal
  • Spain
  • Sweden
  • Switzerland
    • German
    • French
    • Italian
  • The Netherlands
  • United Kingdom
  • United States

Sushien er lige blevet mere grøn

Hos SushiMania går de hverken på kompromis med kvaliteten eller om fiskeriet er bæredygtigt, for hvis der skal være sushi om 50 år, er vi nødt til at tænke på miljøet, fortæller medindehaver Nathalie Ina Kühl.

SushiMania har på nuværende tidspunkt 20 forretninger fordelt over hele Danmark, som næsten alle sammen kan findes i Too Good To Go appen både til frokost- og aftenafhentning. Hos SushiMania er det nemlig en selvfølge at tage hensyn til miljøet - om det gælder bæredygtigt madspild, fiskeri eller økologi.


Mindre spild - og et drys af kreativitet

I en verden hvor op til hver tredje fangede fisk spildes - ifølge årsrapporten FN's fødevare- og landbrugsorganisation, FAO - er der i sushibranchen også et stort behov for at tage stilling til reducering af madspild. Og her har SushiMania været med længe - selv før Too Good To Go kom på banen. Nathalie Ina Kühl, der er medindehaver og COO af SushiMania, fortæller;

“Vi har altid haft madspildsbokse, som til at begynde med var vores eget system, hvor folk kunne komme og hente overskudsmaden om aftenen. Men folk gik desværre forgæves. Der var altid lange køer udenfor butikkerne med håbefulde kunder, der ville sikre sig det sidste sushi. Men ofte var der ikke nok - og det er træls at skulle skuffe sine kunder. Derfor fungerer ordningen med Too Good To Go godt for os, fordi forretningerne nemt kan fortælle kunderne hvor meget overskud der er. Og dermed er der ingen, der går forgæves.”

Udover aftalen med Too Good To Go bruger SushiMania også meget energi på at finde kreative løsninger, så spild af gode råvarer helt undgås.

“Vi laver tatar af resterne af fiskene, som ikke kan bruges i sushi-rullerne eller til nigiri. Sådan en løsning viser jo meget fint, at dét som tit opfattes som skrald, ikke nødvendigvis er det. Og derfor er kreativitet vigtigt i vejen mod mindre madspild, fordi man ikke altid tænker over, hvad resterne faktisk kan bruges til og at de derfor ender i skraldespanden.”


Med omtanke for havene

Hos SushiMania har de i seks år udelukkende lavet sushi af Friend of the Sea-certificeret fisk - et mærkat der sikrer selektive fangstmetoder og minimal indflydelse på de marine økosystemer. Selvom det er dyrere at lave sushi af certificeret fisk, så er der for Nathalie ingen tvivl;

“Vi kan ikke tillade os andet. Hvis vi skal have en forretning om bare 10 år, bliver vi nødt til at tænke på konsekvenser ift. måden råvarerne behandles og produceres lige nu. Hvis vi køber fisk, der er brugt kæmpe trawlere til at fange, så har vi ikke mange fisk tilbage i den nærmeste fremtid. Så det gør jo prisen på fisken ret underordnet.”

De bæredygtige islæt har for SushiMania altid været det naturlige valg, der hvor det har været muligt at gennemføre det. Men kæden har aldrig brandet sig på sin grønne profil, fordi det nemlig burde være en selvfølge at tage hensyn til miljøet. “Vi gør alt hvad vi kan for at være økologiske i vores valg, som f.eks. også afspejler sig i vores valg af økologiske rengøringsmidler. Og det er selvfølgelig alt sammen af hensyn til planetens fremtid.” siger Nathalie.

Samtidigt med at bæredygtigheden er i skarpt fokus, så går SushiMania selvfølgelig ikke på kompromis med kvaliteten. Og måske SushiManias kombination af omtanke og kvalitet er opskriften, der tiltrækker en loyal kundekreds?

“Vi har en kunde i en af vores forretninger, som lige så længe vi har brugt Too Good To Go, altid spiser tirsdagssushi. Hun har fortalt, at hun hver uge sidder klar til at trykke på knappen i appen, så hun er sikret sin ugentlige portion overskudssushi. Dét er da en skøn dedikation - både til reducering af madspild og til god sushi.”

Too Good To Go tror i hvert fald på, at SushiMania har fat i den lange ende.

SushiMania har siden februar 2018 reddet over 17.000 måltider via Too Good To Go appen.

Har du appetit på mere?